Aranżując ogród powinniśmy wziąć pod uwagę wszystkich jego użytkowników, w tym tych najmłodszych. Ale jak urządzić ogród, aby był miejscem zarówno bezpiecznym i inspirującym dla dzieci? Jakich roślin unikać, aby dziecko w ogrodzie mogło się czuć bezpiecznie? Jakie krzewy i drzewa mogą działać stymulująco? Oraz jakie ciekawe rozwiązania projektowe można zastosować w domowym placu zabaw? Tego wszystkiego dowiecie się z poniższego artykułu.


lavenderDobór roślinności.
Wybierając rośliny do ogrodu, nie musimy kierować się wyłącznie estetyką. Warto dowiedzieć się o nich czegoś więcej…
Rośliny mogą wpływać stymulująco zarówno na nas, jak i na dzieci 🙂   Zadbajmy o to, żeby w naszym ogrodzie znalazły się rozmaite barwy, które będą nie tylko cieszyły oko, ale również oddziaływały kreatywnie. Sam kolor zielony wpływa odprężająco i uspokajająco. Odcienie niebieskiego wzmacniają koncentrację oraz pobudzają wyobraźnię. Natomiast barwy pomarańczowe stymulują i emanują ciepłem oraz optymizmem.
Niektóre drzewa mają korzystny wpływ energetyczny (brzoza, buk). Inne mogą przyciągać motyle, np.: budleja, jeżówka purpurowa, lawenda. Oprócz roślin ozdobnych, warto posadzić również jadalne- zioła, warzywa, krzewy i drzewa owocowe. Przyjrzymy się im w dalszej części artykułu.
Siejąc trawnik dobierajmy gatunki traw odporne na deptanie. Będzie on mocno eksploatowany, dlatego najlepiej sprawdzą się mieszanki rekreacyjne lub sportowe.

Nie wszystkie rośliny są jednak w pełni bezpieczne dla dzieci. Warto się z nimi zapoznać przed posadzeniem ich w ogrodzie. Zagrożeniem mogą być np.: trujące owoce roślin ozdobnych. Niektóre rośliny posiadają efektowne i błyszczące owoce, które przyciągają swoją kolorystyką. Nie są one jednak jadalne. Ich spożycie może powodować mdłości, zaburzenia rytmu serca, bądź duszności.

Przykładowe rośliny ozdobne z trującymi owocami: mahonia, wawrzynek wilczełyko, jałowiec sabiński, złotokap, cis pospolity.


Kolejnym problemem są kolce i ciernie. W pobliżu miejsca zabaw dzieci nie zaleca się sadzenia: berberysów, róż, glediczii trójcierniowej, czy rokitnika. Należy pamiętać, że dzieci podczas zabawy często zapominają o otaczającym je świecie i mogą zrobić sobie krzywdę.

Alergeny, to następne niebezpieczeństwo. Narastający problem alergii u małych dzieci, może być przeszkodą przy doborze roślinności do ogrodu. Alergia może występować pod różną postacią: wziewna (uczulenie na pyłki roślin), kontaktowa (uczulenie skóry na substancje zawarte w roślinie), jak i pokarmowa (uczulenie po zjedzeniu danej rośliny). Należy jednak pamiętać, że tylko nieliczne rośliny mogą silnie uczulać.

Najsilniej oddziałują drzewa liściaste, trawy oraz chwasty. Są to rośliny wiatropylne, które wytwarzają potężną ilość drobin pyłku roznoszonego przez wiatr. Dziecko w ogrodzie


Zadbajmy o to, by dziecko w ogrodzie miało swój kawałek przestrzeni do zabawy.
Przeznaczmy część ogrodu, która będzie ’należała’ wyłącznie do dzieci. Wiadome jest, że dzieci będą biegały po całej działce. Dlatego cały ogród powinien być miejscem bezpiecznym. Warto jednak wyznaczyć kawałek specjalnie dla nich, gdzie mogą szaleć do woli.
Oprócz tradycyjnych zestawów zabawek ogrodowych, ciekawymi rozwiązaniami, które z pewnością spodobają się dzieciom są:

Domki na drzewach.
Górki do wspinania i turlania, które zima mogą posłużyć do zjeżdżania na sankach.
• Huśtawki, drabinki – trzeba pamiętać, że wokół tych urządzeń należy zachować strefę bezpieczeństwa, tj. przestrzeń ok.1,5-2 m w każdą stronę od urządzenia, wolną od krzewów i wszelkich wystających elementów. Huśtawki możemy zrobić sami wykorzystując do tego, np.: pozostałe po remoncie drewniane palety.
Żywe tunele, altany, szałasy– zrobione z roślin, np.: z wierzby. Będą świetna kryjówką podczas zabawy.

Stwórzmy także miejsce kreatywne, gdzie dzieci będą mogły rozwijać swoją wyobraźnię. Ciekawym pomysłem jest zamontowanie tablicy do pisania.

[envira-gallery id=”2182″]


Ogródki sensoryczne- pobudzenie zmysłów w ogrodzie.
W zeszłym roku pisaliśmy już o ogrodach sensorycznych. Skupiają się one na pobudzeniu i oddziaływaniu na i przez wszystkie zmysły: smaku, węchu, dotyku, wzroku oraz słuchu. Ciekawym pomysłem jest zaaranżowanie swojego ogrodu przydomowego w taki sposób, aby umieszczone w nim elementy i urządzenia stymulowały zmysły oraz wpływały na rozwój aktywności dzieci. Dodatkowo poprzez zabawę dają dzieciom możliwość interakcji z przyrodą.
ziolaSmak i węch
Zioła, owoce i warzywa z własnego ogródka, są doskonałym rozwiązaniem. Starsze dzieciaki mogą pomagać przy pracach pielęgnacyjnych, to świetny przykład zajęć hortiterapii. Uczą się nazw roślin, jak je rozpoznawać i jak z nimi postępować. Zachęcamy je tym samym do kontaktu z naturą.
W przydomowym ogrodzie możemy stymulować zapachami, wykorzystując zarówno kwiaty jak i zioła, łącząc je w niepowtarzalne kompozycje aromatyczne. Dzieci uczą się rozróżniać zapachy, w tym zdrowotną woń niektórych ziół (olejki eteryczne).


sciezka_sensorycznaDotyk
Wprowadźmy zróżnicowane faktury oraz materiały do swojego ogrodu. Od gładkich po szorstkie i drapiące, od ciepłych po zimne. Faktury można użyć w częściach poziomych ogrodu, jak ścieżki, ale także w częściach pionowych- ścianach ogrodzenia oraz elementach malej architektury.
Ścieżki lub place zbudowane z różnych materiałów, można z łatwością zrobić samemu, wykorzystując do tego- zrębki kory, trociny, piasek, żwir, cegły lub szyszki. Można wykorzystać je do zabawy, np.: dziecko z zamkniętymi lub z zawiązanymi oczami może po takiej ścieżce chodzić i zgadywać na czym stoi. Opisywać przy tym cechy podłoża, na zasadzie: szorstkie, gładkie, ciepłe, zimne.
Zróżnicowane faktury posiadają same rośliny. Poszczególne części mogą być w dotyku szorstkie, twarde, gładkie lub puszyste.


windmill-753527_1280Wzrok
W ogrodzie przydomowym, gdzie mają bawić się małe dzieci wskazane jest zastosowaniu paru rozwiązań, które uatrakcyjnią im jego odbiór i pozwolą rozwinąć wyobraźnię. Przede wszystkim- kolor i kształty. Możemy osiągnąć ten cel sadząc zróżnicowane rabaty pełne kwiatów i roślin o rożnych pokrojach, np.: płaczące wierzby, smukłe buki, rozłożyste kolkwicje. Jak również rośliny o wyróżniającej się kolorystyce kwiatów, liści, owoców, bądź kory. Wprowadźmy kolorowe elementy małej architektury- ławki do siedzenia, dekoracje ogrodu, czy nawet pomalowane kamienie, które posłużą do zabawy.


Słuch
Szum drzew, śpiew ptaków, bzyczenie pszczół- to tylko niektóre dźwięki, które można usłyszeć w ogrodzie. Możemy zastosować parę sztuczek, by było ich więcej.
• Warto posadzić miododajne rośliny, które zwabią pszczoły oraz motyle. Dodatkowo zatrzymamy je na dłużej w ogrodzie montując specjalne domki dla owadów. Można także zadbać o karmniki i poidełka dla ptaków.
• Planując rośliny na rabatach wybierzmy takie, które wydają na wietrze charakterystyczne, szeleszczące dźwięki, np.: ozdobne trawy. Ale nie tylko liście roślin mogą wydawać dźwięki. Idealnym przykładem jest tu pęcherznica, której suche owoce ‘strzelają’, po ich ściśnięciu.
• Uspokajającym dźwiękiem jest szum wody. Zapewnimy go instalując nawet niewielką fontannę lub kaskadę.
• Nowością od jakiegoś czasu są instalacje dźwiękowe, które ustawia się lub zawiesza w ogrodzie, np.: wietrzne dzwonki. Można kupić gotowe, bądź wykonać je samodzielnie (najlepiej wspólnie z dziećmi).

[envira-gallery id=”2167″]


Planując ogród pamiętajmy, że ma to być nasza przestrzeń, w której zarówno my, jak i dzieci powinniśmy czuć się komfortowo i zarazem bezpiecznie.

Zdjęcia: pl.pinterest.com

Dziecko w ogrodzie